viernes, 16 de noviembre de 2012

DIVERSIFICARE/ CAQUI

In scurta vacanta in catalunya am regasit un copac ale carui fructe, in ignoranta mea, in urma cu ani, nu le-am acordat multa atentie,crezand ca sunt pur decorative - caquisul.




Aceasta este o fotografie veche, era tarziu in noiembrie probabil, cazusera toate frunzele , iar fructele erau complet mature, o masa delicioasa pentru pasarelele din padure

Sigur ca m-am dezmeticit repede din ignoranta mea si nu am ezitat sa probez acest fruct special, cu gust special,  care de atunci in fiecare toamna a fost pe masa noastra, in fructiera.

Trebuie sa recunosc ,daca nu l-as fi avut acolo, in curte, nu cred ca mi-as fi permis sa-l consum decat ocazional si probabil ca nici nu m-ar fi tentat foarte mult



Am ales sa  povestesc despre acest fruct desi stiu ca nu este un fruct comun la noi, nici macar nu stiu daca se comercializeaza, totusi luati-o  mai mult decat o simpla informatie, ca pe  o confesiune, ceva care ma leaga de locurile unde traiesc, o afinitate cu soarele torid  , cu pamantul rosu, cu dieta mediterránea, atat de variata !

Anumitor fructe, atunci cand le gusti sau le evoci amintirea gustului le asociezi anumite stari, senzatii, emotii. Gustul de caqui mi-e imi lasa o senzatie un pic confuza, un fel de imi place si nu imi place, nu vreau si totusi as mai vrea:); are un miez carnos si zemos , dulceag,  daca este foarte bine copt si un pic aspru, daca este in perioada de inceput a coacerii, astfel incat gura se face "punga" (cred ca stiti expresia )

Principalele componente sunt apa,  vitamina C, glucidele.
Recomandat in dietele de slabire si  potrivit pentru consum de catre diabetici
Scazut continut in sare ceea ce il face apt pentru  cei care au probleme cu hipertensiunea arteriala
Se poate folosi in preparearea budincilor, prajiturilor sau marmeladelor, proapsapt sau deshidratat

Acestea fiind spuse , ma gandesc la cate fructe minunate a lasat Dumnezeul Creator pe acest pamant si tare mult mi-as dori ca macar din ce gasesc pe piata si macar din curiozitate sa probez si eu macar cate un fruct si scuzati-mi acest macar:), va doresc un sfarsit de saptamana frumos cu fructe gustoase pe masa si vitamine nu doar pentru corp ci si pentru suflet si spirit!



Revin cu cateva sugestii de preparare:

- se poate consuma  sub forma de milkshake ( o ceasca de lapte care poate fi si vegetal) combinat cu suc de lamaie sau portocala,  gheata;

-  copt; fara a il spala pentru ca isi pierde aroma, fructul se sterge bine , se taeie longitudinal si se inltura semintele si punguta lor; se invelesc in hartie de aluminiu , nu inainte de a adauga un pic de unt si un pic de zahar (de preferinta brun) si se lasa la cuptor 180º ,10 -15 minute; se vor acompania cu o crema preparata din  sucul unei jumatati de lamaie, coaja rasa de la o lamaie, 170 g branza pentru untat (philadelpfia) si 45 g zahar fin

6 comentarios:

copilarim dijo...

Foarte interesant:D!
nu stiu daca sunt si la noi (pate or fi, mai stii?:D

Eu am pe balcon plantate doua bobite de fasole - una alba, una pestrita. :D Abia astept sa faca flori si apoi pastai!!!

Si mi-ar placea sa am un citric. Daca as putea face rost de un sambure de portocal sau lamai... sau lime:)).

Anónimo dijo...

Interesant. il consumati ca atare sau in alte combinatii? v.a

Anónimo dijo...

Rux... cum adica sa faci rost de un sambure de portocal sau lamai? Nu se gasesc portocale sau lamai de cumparat unde locuiesti tu? :D :D-sper ca n-am facut vreo gafa

lamaiul se "naste" fix din semintele lamaii :d...seminte de portocal n-am plantat,dar de lamai da.si avem ditamai lamaiul care asteapta sa fie altoit pt a face rod :)

violeta argatu

catalina stanescu dijo...

rux, o sa-ti trimit frunze dintr-o livada, cele de lamai daca le freci un pic pe piele ramai cu un parfum foarte placut de lamaie!

violeta, se consuma asa proaspat, dar fara coaja, daca e bine copt il tai in doua siii manac miezul cu lingurita, e ca o pruna .

adaug si cateva retete imediat tot in articol.

ghemulet dijo...

deci are textura de pruna???eu ma gandeam la mandarine cand am vazut cum arata..nu am mai auzit pana acuma de acest frunct
:)

catalina stanescu dijo...

da, alex, de pruna sau de rosie:)